تبلیغات
پرواز - آموزش رادیو تلفنی / مکالمات برج و خلبان (مقدماتی) - قسمت اول
 
پرواز
پرواز را به خاطر بسپار,پرنده مردنیست...
درباره وبلاگ


سلام دوستان.اسمم بیتاست و می خوام در آینده ی خیلی نزدیک خلبان بشم.این وب سایت درباره ی پرواز,خلبانی و هواپیماست.امیدوارم خوشتون بیاد و بتونین از مطالبش استفاده کنین.واسم دعا کنین تا موفق بشم.
ممنون که اومدین...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Hi. My name is Bita and I want to become a pilot in the near future. This website is about flights, pilots and planes and etc. I hope you like and use of their contents. Pray for me to be successful.
Thanks to come ...

مدیر وبلاگ : بیتا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


به طور قطع و یقین مکالمات برج و خلبان یکی از مهمترین قسمت های پرواز در دنیای پیشرفته ی امروز به شمار می رود!

شاید تا چند دهه پیش خلبان و برج با هم چاق سلامتی می کردن و خیلی ترافیک سنگینی توی فرودگاه ها نبود و نیازی به این امر حس نمی شد! اما امروزه با توجه به افزایش ترافیک جهان ، رادیوتلفنی به امری مهم و خطیر تبدیل شده که هرگونه قصور یا اشتباه در اون می تواند فاجعه ای رو رقم بزند!!!

ایران در حال حاضر زیر نظر ایکائو فعالیت می کند و تمامی قوانین هوایی ما بر اساس قوانین ایکائو تنظیم شده است.

حالا قصد داریم تا کم کم درس های مربوط به این مبحث رو شروع کنیم. معیار ما هم در اینجا بی شک Doc 9432 ایکائو خواهد بود که در روزهای آتی آن رو آپلود می کنیم تا در دسترس همه شما عزیزان قرار بگیرد.

در واقع این سند، قوانین مربوط به تماس های رادیویی واحدهای مختلف در فرودگاه، اعم از مراقبت پرواز، خدمه ی پرواز، واحد های مستقر در فرودگاه رو مشخص می کند و هر کدام را با مثالی کاملا توضیح می دهد!

در واقع در بیشتر مواقع باید به همون شکل که ایکائو عنوان می کنه phrase ها بیان بشه!

حال قسمت هایی که قبلا در سایت امده را حذف می کنیم. و قسمت هایی رو بیان می کنیم که گفته نشده است و در واقع کلیدی هستند!

برای مثال الفبای هوانوردی (آلفا، براوو، چارلی، دلتا و...) قبلا در ایروسنتر آورده شده است!

لذا آن را برای جلوگیری از تکرار بیان نمی کنیم (ولی جمله " الفبای هوانوری" در سطر قبل به آن مطلب لینک شده است).

فقط یادآوری می شود که 9 رو ناینر(Nine er) تلفظ می کنیم و 5 رو فایف(FIFE)

واحد های مراقبت پرواز با همدیگه متفاوت هستند و هرکدام وظیفه ی مختص خود را بر عهده دارند!

با این واحد ها بیشتر آشنا می شیم:

گراندGround: واحد گراند مسئولیت هواپیما از Stand یا Gate تا Holding Point باند و بالعکس رو به عهده دارد.

تاورTower: برج وظیفه ی هدایت هواپیما بر روی باندهای فعال برای تیک آف و لندینگ رو دارد.

اپروچ Approach: واحد اپروچ وظیفه اش هدایت هواپیما در محدوده ی مشخص شده ی فرودگاه ها هست.

واحد کنترل منطقه Area Control Center: که وظیفه اش هدایت هواپیماها در راه های هوایی است.


خلبان به ترتیب روی موج این واحد ها می رود، و مجوز برای فعالیت های خود از هنگام روشن کردن هواپیما تا پارک کردن هواپیما در فرودگاه مقصد را مرحله به مرحله دریافت میکند و هر واحد با اتمام مسئولیتی که در برابر خلبان هواپیما بر عهده دارد را به واحد دیگر تحویل میدهد!(با چگونگی این کار بعدا آشنا خواهیم شد)


خوب ! حالا شروع می کنیم:

ما تمامی مثال ها را با فرودگاه مهرآباد و هواپیمایی با رجیستری EP-ABC انجام داده ایم که برای تمرین شما می توانید شخصا اسم ها رو تغییر بدهید !

نکته: همیشه برای صدا کردن برج، باید ابتدا اسم واحد مورد نظر گفته بشود، بعد اگر اولین بار بود که تماس گرفته می شد یه خسته نباشیدی روز بخیری چیزی هم بعدش گفته بشود بهتر است(این در کتاب ایکائو نیامده ولی به کرات در مکالمات استفاده می شه، در هر صورت ما انسانیم و روبات که نیستیم. بعد از آن رجیستری هواپیما گفته بشود، عکس این قضیه هم برای برج صادقه! با هم می بینیم:

Mehrabad Ground, Good morning, EP-ABC
چون برای اولین بار با گراند تماس گرفتیم از Good Morning استفاده کردیم!
شما می توانید بسته به موقعیت روز کلمات مخصوص استفاده کنید، مثل :
Good Afternoon
Good Evening
...

برج هم در جواب شما خواهد گفت:
EP-ABC,Good Morning, Mehrabad ground

تا انتهای مکالمات این امر کاملا مرسومه که ابتدا نام واحد برده بشود و بعد رجیستر هواپیما!

بعد از این ما می توانیم خیلی از کارها را در ادامه ی Phrase قبلی بیان کنیم، مثلا یک چک رادیو هست که عموما انجام می شود تا مشخص بشود رادیو سالم هست یا خیر (این کار معمولا در اولین پرواز روز انجام میشود)

خلبان:
Mehrabad Ground, Good Morning, EP-ABC, radio Check on 118.1
How Do you Read?
کنترلر:
EP-ABC,Good Morning, Mehrabad Ground, Reading you 5

در مورد اون اعداد یه توضیح مختصر بدهیم که اگر کنترلر یه عدد بگوید برای رادوچک معنی آن چیست؟

(طبق Doc9432 ایکائو در Chapter 2)

1-> Unreadable
یعنی اصلا صدات نمیاد

2->Readable now and then
یعنی صدات قطع و وصل می شود

3->Readable but with Difficulty
یعنی صدات میاید ولی به سختی شنیده می شود

4-> Readable
صدات خوبه

5->Perfectly Readable
صدا واضح و شفاف است

--------------------------
ادامه دارد...
http://www.aerocenter.ir/forum/




نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 24 آبان 1390
بیتا