تبلیغات
پرواز - آموزش رادیو تلفنی / مکالمات برج و خلبان (مقدماتی) - قسمت سوم
 
پرواز
پرواز را به خاطر بسپار,پرنده مردنیست...
درباره وبلاگ


سلام دوستان.اسمم بیتاست و می خوام در آینده ی خیلی نزدیک خلبان بشم.این وب سایت درباره ی پرواز,خلبانی و هواپیماست.امیدوارم خوشتون بیاد و بتونین از مطالبش استفاده کنین.واسم دعا کنین تا موفق بشم.
ممنون که اومدین...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Hi. My name is Bita and I want to become a pilot in the near future. This website is about flights, pilots and planes and etc. I hope you like and use of their contents. Pray for me to be successful.
Thanks to come ...

مدیر وبلاگ : بیتا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 

در ادامه اموزش درخواست ها به درخواست ATC Route Clearance می رسیم.

clearance depature حتما باید قبل از تیک آف گرفته شود حال ممکن است قبل از استارت باشد یا بعد از آن که در زیر یک مثال برای شما بیان میشود:

Mehrabad ground iranair 287 stand 105 DESTENATION KERMANSHAH , with information A REQUEST ATC CLEARANCE

که در اینجا ممکن است STAND BY بدهد یا اگر FLIGHT PLAN به دستشان رسیده باشد , آماده باش میگوید:

IRANAIR 287 ARE YOU REDY TO ATC CLEARANCE

و خلبان در پاسخ خواهد گفت: REDY TO COPY یا می گوید STAND BY اگر جواب مثبت بود ATC به اینصورت کلیرنس را میخواند :
IRANAIR 287 CLEAR TO DESTENATION KERMANSHAH OICC , FLIGHT PLAN ROUTE VIA SAVE 2A initialy clime flight level 9000ft set squawk 3501

این یک نمونه از clearance هست که نوع های دیگری هم موجود می باشد و بستگی به شخصی که میخواند دارد که چطوری استفاده نماید
بعد از این خلبان باید تمام کلیرنس و readback کند و atc کاملا گوش خواهد داد و اگر اشتباه باشد آنرا دوباره برای خلبان تکرار خواهد کرد یک نمونه دیگر

mahan air 1059 clear to kermanshah oicc via save B411 after take off heading 224 initaly 9000ft squawk 1502



خوب همونطور که در بالا مشاهده نمودید مثالی از درخواست ATC Route Clearance بیان شد.

که طبق قوانین باید قبل از استارت موتور و در نهایت قبل از تاکسی کردن گرفته بشود! البته! ممکن هست در فرودگاه متوجه بشوید هواپیمایی نزدیک به چند ده متری را هم تاکسی کرده و خلبان آن تازه به خاطر اورده که Clearance بگیرد!! که این عادی است!

البته چند correction در مورد مثال فوق باید به خدمت شما عزیزان برسد:

1- اینکه برج در صورت دریافت Flight Plan به خلبان خواهد گفت: EP-ABC, Ready to copy Clearance طبق قوانین ایکائو می شود ATC Route رو حذف کرد اما خیلی اوقات در تماس های برج ها دیده شده که گفته می شود: EP-ACB,Copy ATC که خوب اگر شنیدید بدانید منظور همان است.

2- ایکائو دیگر از واژه ی Initially Climb استفاده نمی کند و بجای آن از Stop Climb استفاده می کند.

3- زمانی که ما ارتفاع رو بیان میکنیم دو حالت وجود دارد، حالت اول: یا QNH رو ست کردیم که انوقت عدد خوانده شده از ارتفاع سنج , ارتفاع دقیق از سطح فشاری منطقه می شود که به صورت 9000ft خوانده می شود. حالت دوم : یا اینکه QNE را ست کردیم که انوقت عدد خوانده شده همان Pressure Altitude هست که به صورت Flight Level خوانده خواهد شد. که هر دو این ها در یک زمان نخواهد بود.

4- وقتی که کنترلر بگوید Via Flight Plan Route دیگر نام Star های مورد نظر را در این قسمت نمیاورد و سعی می کند در آخرین قسمت Clearance آن رو یادآوری کند برای مثال:
EP-ABC, Cleared Destination Mashhad, Via Flight Plan Route, FL190, Stop Climb at FL090 Expect Higher Passing after 25 NM

البته مبحث فوق قرار است بعدا مفصل تر بیان شود لذا توضیح مختصری داده شد که که امادگی ذهنی داشته باشید تا در آینده که بیشتر مورد بخث قرار خواهند گرفت دچار مشکل نشوید.
و یک نکته دیگر اینکه مرجع که مورد استفاده قرار گرفته Doc 9432 Icao هست و چون ایران تحت پوشش ایکائو می باشد باید قوانین آن را رعایت کنیم.

-----
ادامه دارد....




نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 24 آبان 1390
بیتا