تبلیغات
پرواز - زنان خلبان پشت درهای بسته ایرلاین‌ها
 
پرواز
پرواز را به خاطر بسپار,پرنده مردنیست...
درباره وبلاگ


سلام دوستان.اسمم بیتاست و می خوام در آینده ی خیلی نزدیک خلبان بشم.این وب سایت درباره ی پرواز,خلبانی و هواپیماست.امیدوارم خوشتون بیاد و بتونین از مطالبش استفاده کنین.واسم دعا کنین تا موفق بشم.
ممنون که اومدین...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Hi. My name is Bita and I want to become a pilot in the near future. This website is about flights, pilots and planes and etc. I hope you like and use of their contents. Pray for me to be successful.
Thanks to come ...

مدیر وبلاگ : بیتا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بغض گلویش را می‌فشارد اما آنقدر پرصلابت است كه به آرامی خود را كنترل می‌كند و با لبخندی می گوید: «خلبانان پیشكسوت زن در زمان گذشته در خطوط هواپیمایی پرواز داشتند اما هم‌اكنون تنها به عنوان استاد خلبانی در بخش آموزش حضور دارند».

به گزارش ایروسنتر و به نقل از فارس، امروزه زنان خلبان در خطوط هوایی، در ارتش، در فضا و در مسابقات هوایی پرواز می‌كنند.در كشتی كار می‌كنند، از خطوط لوله محافظت می‌كنند، به دانشجویان خلبانی پرواز می‌آموزند و موتورهای جت را تعمیر و نگهداری می‌كنند.

زنان سهم زیادی در هوانوردی از زمان نخستین پرواز 12 ثانیه‌ای برادران رایت در سال 1903 تا به حال داشته‌اند اما هم‌اكنون در خطوط هواپیمایی ایران خلبانان زن به كار گرفته نمی‌شوند اما مهمترین دلایلی كه مانع از استخدام زنان به عنوان خلبان می‌شود این است كه وضعیت فیزیولوژی بدن زنان به گونه‌ای است كه پرواز درارتفاعات بلند برای آنها مناسب نیست و از طرفی شرایط ویژه زنان مثل بارداری كه مدت زمانی را برای استراحت می‌طلبد، موجب شده ایرلاین‌ها تمایل چندانی به استخدام زنان نداشته باشند چرا كه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

* نخستین خلبان زن كشور

در سال‌های دوردست عفت تجارتچی نخستین خلبان زن ایرانی بوده كه در سال 1318 برای نخستین بار با هواپیمای شخصی خود پرواز كرد؛ او در خاطراتش بیان می‌كند: " از همان كودكی شوق پرواز، آرام و قرارم را گرفته بود و بزرگترین آرزویی كه در دل داشتم این بود كه روزی خلبان شوم و درسال 1318 توانستم در باشگاه خلبانی ثبت‌نام كنم؛ در آن زمان 22 یا 23 سال بیشتر نداشتم؛ وقتی مسئولان باشگاه مرا داوطلب خلبانی دیدند سخت متعجب شدند و تحسینم كردند. جراید وقت هم عمل مرا ستودند و خبر آن را غرورآمیز درج كردند ".

* خلبان زنی كه از آرزوی پروازش می‌گوید

مریم شعبانی، خلبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: با 25 سال سن دارای مدارك خلبانی هستم؛ خلبانی دارای سه مرحله شخصی، بازرگانی و اینسترومنت ریتینگ است و هم‌اكنون در حدود 6 سال است كه خلبان شده‌ام و 200 ساعت پرواز آموزشی را با موفقیت گذرانده‌ام اما هیچ یك از خطوط هواپیمایی كشور خلبان‌ زن را استخدام نمی‌كنند و من فقط توانسته‌ام به صورت آزمایشی 200 ساعت پرواز كنم.

وی در ادامه می‌افزاید: خلبانان پیشكسوت زن در زمان گذشته در خطوط هواپیمایی پرواز داشتند اما هم‌اكنون به عنوان استاد خلبانی و در بخش آموزش حضور دارند.

وی با بیان اینكه مدرك دانشگاهی من الكترونیك پرواز در سطح كاردانی بود، عنوان می‌كند: من لیسانس هوانوردی را نیز گرفته‌ام همچنین علاوه بر این، مدارك دانشگاهی مهندسی پرواز را از سازمان هواپیمایی كشور اخذ كرده‌ام.

شعبانی ادامه می‌دهد:در پرواز آموزشی فاصله میان دو شهر اصفهان و شیراز را طی كردم ولی این پروازها بدون حضور مسافر انجام ‌گرفت و در 200 ساعت پرواز آموزشی 70 ساعت آن را به تنهایی و بدون حضور مسافر انجام دادم.

*هیچ زنی را به عنوان خلبان و مهندس پرواز استخدام نمی‌كنند

وی در ‌خصوص علت عدم استخدام خلبانان زن در خطوط هواپیمایی ایران، می‌گوید: بسیاری از خطوط هواپیمایی اعلام كردند كه ما خلبان‌های زن را استخدام می‌كنیم و من حتی در آزمون استخدامی ایران ایر شركت و پذیرفته شدم و حتی برای مصاحبه حضوری نیز رفتم اما متأسفانه هیچ زنی را به عنوان خلبان استخدام نكردند.

شعبانی با بیان اینكه از نظر قانونی مانعی برای استخدام خلبانان زن وجود ندارد، می‌گوید: عدم استخدام زنان به عنوان خلبان سلیقه‌ای است به هر حال رؤسای خطوط هواپیمایی تصمیم می‌گیرند كه زنان را به عنوان خلبان وارد خطوط خود نكنند كه دلیل این تصمیم آنها مشخص نیست، برخی این تصور غلط را دارند كه زنان نمی‌توانند به عنوان یك خلبان كار كنند ولی دقت یكی از خصوصیات بارز شغل خلبانی است و دقت زنان در كارها بسیار بیشتر از مردان است؛ خلبانی از جمله مشاغلی است كه به تفكر، بدن سالم و دقت نیاز دارد پس به نظر می‌رسد حضور زنان در این رشته با موفقیت همراه می‌شود.

شعبانی بیان می‌كند: به هر شركت هواپیمایی كه برای استخدام مراجعه می‌كنم هنگامی كه مدارك كسب شده و سن كم مرا مشاهده می‌كنند بسیار تحسینم می‌كنند ولی وقت استخدام می‌گویند متأسفیم ما هیچ دستوری برای استخدام زنان به عنوان خلبان نداریم، 15 تا 20 زن در ایران هستند كه توانستند در سطح بالا مدرك خلبانی خود را دریافت كنند و همگی ما درخواست داریم تا زنانی كه توانمندی دارند در خطوط هواپیمایی استخدام شوند و برای رسیدن به این خواست خود پیگیری زیادی انجام داده‌ایم اما ما را برای حل این مشكل مجدد به مدیر عاملان شركت‌ها ارجاع می‌دهند كه آنها دوباره به ما می‌گویند ما زنان را به عنوان مهندس پرواز و خلبان استخدام نمی‌كنیم.

وی با بیان اینكه هم‌اكنون به عنوان تكنسین برق هواپیما شاغل است، ادامه می‌دهد: چون این مدرك را داشتم توانستم در این شغل پذیرفته شوم و گرنه با داشتن مدرك خلبانی در ایران بیكار بودم.

منبع:www.aerocenter.ir




نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
پنجشنبه 26 آبان 1390
بیتا