تبلیغات
پرواز - جزوه تعادل
 
پرواز
پرواز را به خاطر بسپار,پرنده مردنیست...
درباره وبلاگ


سلام دوستان.اسمم بیتاست و می خوام در آینده ی خیلی نزدیک خلبان بشم.این وب سایت درباره ی پرواز,خلبانی و هواپیماست.امیدوارم خوشتون بیاد و بتونین از مطالبش استفاده کنین.واسم دعا کنین تا موفق بشم.
ممنون که اومدین...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Hi. My name is Bita and I want to become a pilot in the near future. This website is about flights, pilots and planes and etc. I hope you like and use of their contents. Pray for me to be successful.
Thanks to come ...

مدیر وبلاگ : بیتا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Airplane Weight :

ابتدا وزنهای مختلف هواپیما را بررسی میكنیم :

1- Gross Weight :

به وزن كلی هواپیما گفته میشود .

2- Basic Empty Weight :

وزن هواپیما قبل از بارگیری و سوختگیری و سوار شدن مسافر .

3- Licensed Empty Weight :

در هواپیماهای قدیمی تر این وزن به كار میرفته كه شامل B.E.W ی است كه وزن روغن موتور هواپیما از آن كم شده باشد كه باید در زمان پرواز با چنین هواپیمایی دقت كرد كه وزن روغن را جداگانه در محاسبات لحاظ گردد.

Licensed Empty Weight = B.E.W – Oil

4- Payload :

اصطلاحا به این وزن وزن اقتصادی میگویند به این معنی كه وزن آیتمهای سود آور پرواز هستند كه شامل مسافر و بار میباشد . Paylod = PAX + BAG + Cargo

5- Usefulload :

وزنی را كه شامل وزن مسافر و سوخت و بار باشد را میگویند كه به بیان دیگر همان اختلافT.O.W با B.E.W میباشد . PAX + BAG + Cargo + Usable Fuel = Usefulload

6- Usable Fuel :

مقدار سوختی كه بر اساس Flight Plan پروازی در هواپیما موجود میباشد كه معمولا قانون Fueling هواپیما چه برای هواپیماهای Propeller وچه برای هواپیماهای Jet در Annex 6 تعریف شده است .

7- Unusable Fuel :

مقدار سوخت باقی مانده داخل هواپیما بعد از آنكه یك Run-Out-Test تكمیل گردد را گویند . این تست معمولا توسط سازنده هواپیما انجام میشود و مقدار سوخت باقی مانده همان Unusable Fuel میباشد كه در POH هر هواپیما وجود دارد .

8- Zero Fuel Weight :

وزن هواپیما به همراه بار و مسافر بدون سوخت . Zero Fuel Weight = B.E.W + Payload

9- Ramp Weight :

وزن هواپیما به همراه بار و مسافر و سوخت . Ramp Weight = Z.F.W + Usable Fuel

10- Take Off Weight :

اگر وزن سوخت مصرفی برای روشن كردن موتور و سوخت مصرفی برای رسیدن هواپیما تا سر باند را از Ramp Weight هواپیما كم كنیم این وزن حاصل میشود .

Take Off Weight = Ramp Weight - Fuel Used For Start , Taxi And Engine Runup

11- Landing Weight :

وزن هواپیما هنگامی كه سوخت مصرفی پرواز را از T.O.W كم كنیم .

Landing Weight = Take Off Weight - Fuel Used During Flight

 

 

12- Basic Opration Weight :

مبدا اندازه گیری محاسبات وزنی در هواپیماهای سبك Basic Empty Weight می باشد كه در این وزن وزن Crew پروازی همراه با وزن مسافرین محاسبه میگردد ولی در هواپیماهای Transport شاخص محاسبات وزنی Basic Oprating Weight میباشد كه در این نوع هواپیماها وزن Crew پروازی و Manual های مربوط به هواپیما در وزن Basic هواپیما محاسبه میشود . Basic Opration Weight = B.E.W + A/C Crew + BAG + A/C Manual

همیشه از طرف سازنده هواپیما محدودیت برای وزن هواپیما گذارده شده كه پرواز خارج از این محدوده خطر ناك است . پرواز با هواپیمایی كه وزن آن بیش از حداكثر باشد معایب زیر را به دنبال خواهد داشت :

1- Longer Take Off Roll

2- Reduced Climb Rate

3- Reduced Crusing Speed

4- Incresed Fuel Consumption

5- Increse Stall Speed

6- Increase Landing Roll

در كنار این مطلب كه همیشه باید وزن هواپیما در محدوده مجاز باشد بالانس هواپیما هم به همان اندازه مهم است به طوری كه بالانس یك هواپیما تاثیر مستقیم روی Stability هواپیما دارد و میزان تاثیر پذیری Elevator را شدیدا تغییر میدهد .

حال در محاسبات وزن و تعادل ابتدا باید چند اصطلاح را مطرح كنیم :

1- Datum Line : خطی فرضی است كه معیار محاسبه مسائل وزن و تعادل است این خط معیار محاسبه گشتاور هر وزن داخل هواپیما میباشد . این خط همیشه از طرف سازنده تعریف میشود كه معمولا جلوی هواپیما فرض میشود .

2-Arm : فاصله هر جسم تا Datum Line را Arm میگویند .

برای اجسامی كه جلوی Datum Line قرار دارند Arm منفی و برای اجسامی كه پشت آن قرار دارند Arm مثبت در نظر میگیریم . از محاسبه گشتاور هر وزن به نسبت فاصله ای كه از Datum Line دارد Moment آن را میتوان محاسبه كرد از قیاس Total Moment و Total Weight هواپیما Arm كلی هواپیما كه همان CG هواپیماست بدست می اید .

3- Moment : حاصلضرب وزن یك جسم را در Arm آن Moment یا گشتاور می نامند . اگر گشتاور تمام اجسامی را كه در هواپیما موجود است محاسبه كتیم از قیاس آنها Total Moment و از مجموع وزن آنها Gross Weight را بدست می آوریم پس میتوان فرمول زیر را بدست آورد :

Total Moment

CG = ----------------------------

Total Weight

پس میتوان به عبارت دیگر این گونه بیان كرد كه CG عبارت است از Arm كلی هواپیما .

CG دارای یك دامنه میباشد كه به آن CG Range میگویند كه دارای دو حد Forward وAft میباشد كه ما همیشه باید CG را طوری محاسبه كنیم كه در این دامنه باشد . اگر توزیع بار در هواپیما به شكلی باشد كه باعث Nose Heavy شدن یا Tail Heavy شدن هواپیما گردد در هر دو صورت یك Disadvantage برای پرواز محسوب میشود كه به قرار زیر این معایب را شرح میدهیم :

CG Too Far Forward : (Nose Heavy)

1- Too Stable

2- Increase Take Off Distance

3-Reduce Rate Of Climb

4- It Can Not Clear Obstack After Take Off

5- Increase Stall Speed

6- Positive Pressure On Elevator During Cruise

7-Landing**

Critical Time پرواز با یك هواپیمای Nose Heavy در هنگام Landing می باشد .

CG too Far Aft : (Tail Heavy)

1- Unstable ( Difficult To Control )

2- Short Take Off Distance ( Ground Effect )

3- Stall Speed -------------- High Speed = Stall Speed Increase & Low Speed = Stall Speed Decrease

4- Positive Pressure On Elevator During Cruise

5- Stall Recovery**

چون محل تلاقی سه محور هواپیما CG هواپیما تعریف میشود پس میتوان گفت كه CGنقطه ای است كه هواپیما بتواند حول آن نقطه و نسبت به سه محور خود دارای گشتاور باشد . با توجه به این تعریف پس میتوان نوشت كه اگر گشتاور كلی هواپیما را داشته باشیم و با Gross Weight هواپیما آن را مقایسه كنیم میتوانیم جای CG را مشخص كنیمCG هواپیما روی محور طولی هواپیما جابجا میشود ولی اگر از كنار به هواپیما نگاه كنیم CG همیشه روی MAC جابجا میشود كه این جابجایی بستگی به طول CG Range دارد.

CGهواپیما روی محور طولی جابجا میشود به همین جهت Peach Motion هواپیما تحت تاثیر این حركت قرار میگیرد از طرفی دیگر تغییر CG تاثیر بر Stability هواپیما دارد و Longitudinal Stability و Vertical Stability را تحت تاثیر خود قرار میدهد ولی مهمترین Stability ی كه با تغییر CG تغییر میكند Longitudinal Stability میباشد . به همین جهت از طرف سازنده هواپیما میزان تغییر CG در POH هر هواپیما تعریف میشود كه اصطلاحا آنرا CG Range یا CG Limit یا Safe Support Zone مینامند كه باید Loading هواپیما به صورتی باشد كه همیشه CG در این محدوده قرار گیرد تا اینكه خلبان Positive Elevator Control داشته باشد و بتواند هدف اصلی محاسبه CG را تامین كند . هدف اصلی ما از محاسبه CG كنترل هواپیما از Low Speed تا High Speed است .

 

مسائل :

Arm Weight

B.E.W 1290 85

F.Seat 200 85.5

A.Seat 80 117

Fuel 25 Gallon 95

BAG 1 --------- 83

BAG 2 80 133.3

1)A/C G.W = 1800

2)CG Location = 89.4

3)Usefulload = 510

4)Payload = 360

5)Z.F.W = 1650

6)Extra Weight Up To MAX = 350

Weight Arm

B.E.W 1290 85

F.Seat One Person 85.5

A.Seat 100 117

Fuel 30 Gallon 95

BAG 1 50 83

BAG 2 20 133.3

1)A/C G.W = 1810

2)CG Location = 88.28

3)Usefulload = 520

4)Payload = 340

5)Z.F.W = 1630

6)Extra Weight Up To MAX = 340

Weight Arm

B.E.W 1290 85

F.Seat One Person 85.5

A.Seat 200 117

Fuel 20 Gallon 95

BAG 1 20 83

BAG 2 80 133.3

1)A/C G.W = 1810

2)CG Location = 91.12

3)Usefulload = 590

4)Payload = 470

5)Z.F.W = 1760

6)Extra Weight Up To MAX = 270

7)If 270 Ibs Weight is Added On BAG2 Find New CG Of A/C = 97.1

8)If 100 Ibs Weight Is Removed From Aft.Seat Find New CG = 95.4

Weight Arm

B.E.W 1290 85

F.Seat 150 85.5

A.Seat 200 117

Fuel 30 Gallon 95

BAG 1 100 83

BAG 2 150 133.3

1)A/C G.W = 2070

2)CG Location = 92.4

3)Usefulload = 780

4)Payload = 600

5)Z.F.W = 1890

6)Extra Weight Up To MAX = 80

7)If 100 Ibs Weight is Removed From BAG2 Find New CG Of A/C = 90.43

8)Find CG After 2 Hours Flight Time (Engine Flow 10 g/h) = 90.13

Weight Mom/100

B.E.W 2546 2775

F.Seat (FWD) 150 158

F.Seat (AFT) 170 190

A.Seat (Bench) 200 284

A.Seat (Opt) 180 259

Fuel 70 Gallon 491

BAG 150 251

1)A/C G.W = 3816

2)CG Location = 115.5

3)Usefulload =1270

4)Payload = 850

5)Z.F.W = 3396

6)Extra Weight Up To MAX = 84

Weight Mom/100

B.E.W 2546 2775

F.Seat (FWD) 180 189

F.Seat (AFT) 200 224

A.Seat (Std) 220 312

A.Seat (Opt) 340 490

Fuel 70 Gallon 491

BAG 190 317

1)A/C G.W = 4096

2)CG Location = 117.1

3)Usefulload =1550

4)Payload = 1130

5)Z.F.W = 3676

6)Extra Weight Up To MAX = -------

7)If 196 Ibs Weight Is Removed From A.Seat(Opt) Find New CG = 115.8

8)Find New CG If 50Gallon Fuel is burned = CG Remain The Same

Weight Mom/1000

B.E.W 1467 57.3

F.Seat 2 Persons 12.5

R.Seat 200 14.5

Fuel 50 Gallon 14.5

BAG 1 120 11.5

BAG 2 50 6.5

1)A/C G.W = 2470

2)CG Location = 46

3)Usefulload = 1003

4)Payload = 703

5)Z.F.W = 2170

6)Extra Weight Up To MAX = ------

Weight Mom/1000

B.E.W 1467 57.3

F.Seat 200 7.5

R.Seat 150 11

Fuel 40 Gallon 11.5

BAG 1 100 9.5

BAG 2 50 6.5

1)A/C G.W = 2200

2)CG Location = 45.5

3)Usefulload = 733

4)Payload = 493

5)Z.F.W = 1960

6)Extra Weight Up To MAX = 200

7)How Much Weight Must To Added On R.Seat So That CG Is Changed About 1.5 Inch = 125 Ibs

G.W = 7500

A/C CG = 82

CG Rang = 80 → 85

If 200 Ibs Cargo Is Removed From St:130 Find new CG = 80.72

G.W = 7500

A/C CG = 80

CG Rang = 80 → 85

If 150 Ibs Cargo Is Removed From St:44 Find New CG = 80.72

G.W = 7500

A/C CG = 82

CG Rang = 80 → 85

How Much Cargo Must Be Removed From St:110 So That CG Is Located On Fwd.Limit = 500

G.W = 7500

A/C CG = 83.5

CG Rang = 80 → 85

How Much Cargo Must Be Removed From St:50 So That CG Located On Aft. Limit = 321

 

 

G.W = 9500

A/C CG = 84

CG Range = 81.5 → 86

If 2 Person Are Added On Front Sear (St:62) Find New CG = 83.22

G.W = 9500

A/C CG = 84

CG Rang = 81.5 → 86

How Many Person Must Be Added On Aft Seat (St:125)So That CG Located On Aft. Limit = About 3 Person

G.W = 9500

A/C CG = 80

CG Rang = 81.5 → 86

How Much Cargo Are Added On St:120 So That Is Within Limit = 370

G.W = 9500

A/C CG = 81

CG Rang = 80 → 84

If One Person Is Shift From St:110 To St:70 Find New CG = 80.4

G.W = 9500

A/C CG = 81

CG Rang = 80 → 84

How Much Cargo Must Be Changed From St:70 To St:150 So

That CG Is Changed About 1.5 Inch = 178


.منبع:http://mehdianjami.blogfa.com



نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
پنجشنبه 1 تیر 1391
بیتا